Dit zijn een aantal voorbeelden van materialen waar we gebruik van maken en zelf maken tijdens de sessies.
- Zoals het 'smoelenboek'. Kinderen gaan deze zelf maken en geven zelf een naam aan de emotie op het gezicht.
- De emotieladder. Ook deze gaan we zelf knutselen. Hiermee kunnen kinderen makkelijker aangeven hoe zij zich voelen. Soms is het nog lastig om woorden te geven aan emoties, met afbeeldingen gaat dit makkelijker.
- Bij het vilten gezicht kunnen ze elke emotie aangeven. Ook laat ik zien dat iemand blij kan kijken maar door het veranderen van de wenkbrauwen iemand er plotseling boos uit kan zien.
- De zintuigenboom is een fijn hulpmiddel om alle zintuigen te leren kennen.
- Emotiekaartjes. Hier beginnen we elke sessie mee. Hoe was de week, welke emoties kwamen er voorbij, welke voel je nu?
- De oke- en ojee kaartjes zijn fijne kaartjes. Hiermee leren ze minder fijne gedachten om te zetten naar fijnere gedachten, dus van ohjee naar oké.
- Voorbeeld van de boeken waar we mee werken.
Elke sessie begint met een verhaal uit het boek dat herkenbaar is voor kinderen. We gaan spelenderwijs en soms al knutselend aan de slag met emoties. Wat zijn dat nou en hoe herken je die. Ook gaan we aan de slag met de ojee en oké gedachten en leren we ademhalingsoefeningen om weer rustig te worden. Zo leren hooggevoelige en prikkelgevoelige kinderen zichzelf beter begrijpen!